رله الکترونیکی کنترل سطح مایعات ( LLC) :: هرآنچه از تهویه مطبوع باید دانست !!!

هرآنچه از تهویه مطبوع باید دانست !!!

معرفی تجهیزات و دستگاه های سرمایشی و آموزش اصول کاری آنها

هرآنچه از تهویه مطبوع باید دانست !!!

معرفی تجهیزات و دستگاه های سرمایشی و آموزش اصول کاری آنها

هرآنچه از تهویه مطبوع باید دانست !!!

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

همانطور که می دانیم برای کنترل سطح مایعات در مخازن ، از گذشته نه چندان دور تا بحال از فلوتر سوئیچ استفاده می شود .

این فلوتر سوئیچ ها بصورت مکانیکی کار می کردند و در حال کار هستند ولی همانند تمامی قطعات مکانیکی مشکلات نصب ، سرویس و نگهداری مربوط به خود را دارند .

با پیشرفت علم و تکنولوژی و دخالت علم الکترونیک در صنعت همانند سایر موارد این فلوتر سوئیچ ها نیز دستخوش تغییرات شدند .

 

اساس کار فلوتر سوئیچ های الکترونیکی :

با توجه به اینکه مایعات مختلف مانند آب ، فاضلاب ، محلولهای اسیدی و قلیائی ، کم و بیش هادی الکتریسیته می باشند ، رله الکترونیکی کنترل سطح مایعات ( فلوتر الکترونیک ) با عبور جریان بسیار ناچیزی که از بین الکترودها ی معلق در محلول می تواند به تشخیص سطح مایع و کنترل آن اقدام نماید .

واضح است که این جریان باید کاملاٌ ایزوله از برق شبکه باشد و بهتر است که برای جلوگیری از خوردگی الکترودها از جریان متناوب استفاده نمود .

این رله برای کنترل پمپ ها جهت پر کردن اتوماتیک مخازن آب و حفاظت پمپهای شناور از کارکرد خشک و بدون آب و به حداکثر رساندن راندمان چاه و همچنین تشخیص سطح مایع بکار می رود .

 

 

در واقع بجای استفاده از شناورها و یا لوازم دیگر که با خطرات برق گرفتگی همراه می باشد  ، از این رله استفاده می گردد  .به طور کلی LLC  به 2 یا 3  الکترود  متصل می باشد که این الکترودها در داخل چاه یا منبع آب قرار می گیرند و به رله متصل می گردند ، به طوریکه با  رله ، سطح مایع را تشخیص می دهد.

 

بر روی دستگاه سه ترمینال M ، E1  و E2  وجود دارد .

 

 

ترمینال M در پائین ترین سطح مایع و یا بدنه مخزن متصل می شود ترمینال E2 به الکترود معلق در سطح پائین متصل می شود و E1 به الکترود معلق در سطح بالا اتصال پیدا می کند .

 بر روی دستگاه سه چراغ LED برای تشخیص سطح پائین E2 و سطح بالای E1 و حالت رله خروجی RELAY وجود دارد .

 

با رسیدن سطح مایع به الکترود E2 چراغ LED مربوطه روشن شده و نشان دهنده بالا رفتن مایع از سطح پائین می باشد با افزایش مایع در مخزن و رسیدن سطح آن به الکترود E1 چراغ سطح بالا روشن شده و همزمان به رله خروجی فرمان قطع پمپاژ را می دهد .

زمانییکه رله عمل می کند چراغ RELAY روشن می شود .

در زمان قطع پمپاژ چراغ رله خروجی خاموش گردیده و کنتاکت 15 از 16 قطع می شود .

با شروع تخلیه مخزن و پائین آمدن سطح مایع از سطح الکترود E1 چراغ مربوطه خاموش می شود ولی رله همچنان قطع می ماند تا اینکه سطح مایع از سطح پائین E2 نیز پائین تر برود در این صورت دوباره رله عمل کرده و با اتصال کنتاکت 15 به 16 پمپ شروع به پر نمودن مخزن می نماید .

 

بنابر این با استفاده از فلوتر می توان با تنظیم الکترودها در دو سطح دلخواه E1 , E  حداقل و حداکثر مایع موجود در منبع را کنترل نمود .

اتصالات :

A1 و A2  :  به ترتیب نول و  فاز  شبکه

کنتاکت 15: برای اتصال به ترمینال A2 یا فاز برگشتی فیوز در مدار فرمان

کنتاکت 16: برای اتصال به بوبین کنتاکتور در حالت کنترل سطح آب مخزن                                            

کنتاکت  18 :برای اتصال به بوبین کنتاکتور در حالت حفاظت پمپ از کارکرد خشک

نکته: ترمینال 16 در حالت حفاظت پمپ از کارکرد خشک و ترمینال 18  در حالت کنترل سطح آب در مخازن آب کاربرد ندارند.

 

از رله کنترل سطح مایع در 2 حالت می توان استفاده نمود:

1- کنترل سطح مایع  در مخازن ذخیره

2-حفاظت پمپ از کارکرد خشک و استفاده حداکثر از ظرفیت چاه

 

کنترل سطح مایع  در مخازن ذخیره

در این حالت مطابق شکل زیر ، ترمینال 16 را به بوبین کنتاکتور وصل می نماییم و  زمانیکه سطح آب منبع به زیر الکترود E2 برسد(مخزن خالی شود) ، رله عمل می کند و ترمینال 15 از 18 قطع و به 16 وصل می گردد و بوبین کنتاکتور برق دار می شودوپمپ آب روشن می گرددو زمانیکه سطح آب به الکترود E1 برسد(مخزن پر شود) رله قطع می گردد و پمپ خاموش می گردد.

 

 

حفاظت پمپ از کارکرد خشک

 در این حالت مطابق شکل ترمینال 18 را به بوبین کنتاکتور وصل می کنیم و زمانیکه آب چاه به زیر E2 برسد(چاه خالی شود) رله عمل می کندو ترمینال 15 از 18 قطع می گرددوبرق بوبین کنتاکتور نیز قطع می گردد و پمپ خاموش می شود و هنگامیکه سطح آب به E1 برسد(چاه پر شود) رله قطع میگردد و به حالت اولیه باز می گردد و ترمینال 15 به 18 وصل می گردد و پمپ روشن می شود و شروع به تخلیه چاه می کند.

نکته: زمانیکه بخواهیم سطح آب را فقط در یک نقطه کنترل نماییم،ترمینال E2  را قطع می کنیم و فقط از الکترود E1 و استفاده می نماییم. 

 

 

تعیین حساسیت دستگاه

حساسیت دستگاه بر اساس نوع مایعی می باشد که الکترود ها در داخل آن قرار می گیرند.هراندازه محلول قابلیت هدایت الکتریکی بیشتری داشته باشد مانند محلولهای قلیایی و اسیدی،حداقل حساسیت باید انتخاب گردد و درجه حساست که بین 1 کیلو اهم تا 20 کیلو اهم تنظیم می گرددو بر روی رله قرار دارد،در حالت نزدیک به 1 کیلو اهم قرار می دهیم و هر اندازه محلول قابلیت  هدایت کمتری داشته باشد مانند آب مقطر ،درجه حساست در حالت 20 کیلو اهم تنظیم می گردد و برای آبهای معمولی متوسط حساسیت (10 کیلو اهم)تعیین می  گردد.

نظرات  (۱)

ممنون از مطب مفید شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی